Introductie Coachen met impact

Coaching is een fundamentele skill voor alle managers en leiders. Wanneer je van coachen een gewoonte maakt, creëer je meer focus, moed en veerkracht. Je helpt anderen en jezelf minder hard te werken, maar meer impact te hebben. En hoe? Door minder advies te geven en meer te vragen.

 

Deze ‘simpele’ gedragsverandering is echter verrassend ingewikkeld. Je hebt de rol van adviseur vaak een leven lang beoefend en je hebt daarbij het idee dat je waarde toevoegt en controle hebt over de situatie. De rol van vrager kan er dan voor zorgen dat je je minder zeker voelt over je eigen inbreng en dat de situatie minder controleerbaar lijkt. Is coachen dan wel de oplossing? Ja! En waarom:

 

  • Coachen is simpel (er zijn slechts 7 vragen die je alles geven wat je nodig hebt);
  • Je kan iemand coachen in tien minuten of minder (sterker nog, in de drukke wereld van vandaag moet je iemand coachen in tien minuten of minder);
  • Coachen hoort een dagelijkse, informele handeling te zijn;
  • Je kan een coach-gewoonte aanleren als je de bewezen technieken van het bouwen en inbedden van een nieuwe gewoonte begrijpt en gebruikt.

 

De essentie van coaching ligt in het helpen van anderen en het losmaken van hun potentieel. What’s in it for you? Het helpt jou om minder hard te werken en meer impact te hebben. Wanneer je een coach-gewoonte opbouwt breek je gemakkelijker met de drie vervelende vicieuze cirkels van de werkplaats:

 

Afhankelijkheid. Veel managers zijn onderdeel van een (té) afhankelijk team. De kans is groot dat je je werknemers zelf hebt getraind om zich afhankelijk van je op te stellen, wat er voor heeft gezorgd dat er sprake is van een situatie waar zij niet gemotiveerd worden en jij gefrustreerd bent. Daarnaast ben je dan ook nog eens zo succesvol geweest in het creëren van afhankelijkheid dat je nu te veel werk hebt en misschien zelfs een knelpunt in het systeem bent geworden. Hoe meer je je mensen helpt, hoe meer ze je hulp zullen nodig hebben. Hoe meer hulp ze nodig hebben, hoe meer tijd je spendeert aan hen te helpen. Het coachen van werknemers zal je team helpen om meer zelfvoorzienend te zijn. Dat doe je door hun autonomie en invloedrijkheid te verhogen en jezelf te beperken om overal altijd in te springen;

 

Overweldigdheid. Wanneer de hoeveelheid werk je overweldigt, verlies je focus. Wanneer je je focus verliest, wordt je meer overweldigd. Coachen helpt je om je focus terug te vinden zodat jij en je team het werk kunnen doen dat daadwerkelijk impact heeft. Je kan je tijd, energie en middelen alloceren naar het oplossen van uitdagingen die een verschil maken;

 

Onbetrokkenheid. Ben je niet meer betrokken bij het werk dat van belang is? Wil je mensen helpen om meer werk te doen dat impact en betekenis heeft? Hoe meer doelloos werk we doen, hoe minder betrokken en gemotiveerd we raken. Hoe minder betrokken we zijn, hoe kleiner de kans is dat we goed werk leveren. Een coach-gewoonte zorgt ervoor dat jij en je team terug betrokken raken bij werk dat niet alleen impact, maar ook betekenis heeft. Coaching helpt de kracht te vinden om buiten de comfortzone te stappen, het helpt te leren van ervaringen en het helpt om iemands potentieel te vergroten en vervullen.

 

 

‘Ask the right questions if you’re going to find the right answers’.